Historky
Dva vlaky vzdálené 200 mil jedou proti sobě, každý rychlostí 50 mil za hodinu. Z předku jednoho z vlaků vzlétne moucha a létá od jednoho vlaku k druhému rychlostí 75 mil za hodinu tak dlouho, dokud se vlaky nesrazí a tím ji rozmáčknou. Jakou vzdálenost moucha uletěla?
Moucha vlastně doletí ke každému vlaku nekonečně mnohokrát, tedy někdo by mohl problém řešit obtížným způsobem s papírem a tužkou sečtením nekonečné posloupnosti. Snadný způsob je následující: Vlaky jsou vzdáleny 200 mil a každý jede rychlostí 50 mil za hodinu, tedy se srazí za 2 hodiny. Moucha tedy létala dvě hodiny. Protože létá rychlostí 75 mil za hodinu, uletěla 150 mil.
Když byl tento problém předložen Johnu von Neumannovi, okamžitě odpověděl: "150 mil." Tazatel poznamenal: "Zvláštní, skoro každý, koho jsem se zeptal, zkoušel sečíst nekonečnou posloupnost." "Jak to myslíte, zvláštní?" otázal se von Neumann. "Tak jsem to přece vyřešil!"
P. R. Halmos: The Legend of John Von Neumann, The American Mathematical Monthly Vol. 80 No. 4, Duben 1973
Zobrazit Štítky: Matematika, Historky
Jeden student odpověděl: "Upevníte dlouhý kus provazu k vrchu barometru, pak spustíte barometr se střechy mrakodrapu na zem. Délka provazu plus výška barometru se rovná výšce budovy."
Tato vysoce originální odpověď tak rozzuřila zkoušejícího, že studenta vyhodil. Student se odvolal na základě toho, že jeho odpověď byla nepochybně správná, a univerzita jmenovala nezávislého arbitra, aby případ rozhodnul. Arbitr usoudil, že odpověď byla opravdu správná, ale neukázala žádné zjevné znalosti fyziky. K vyřešení problému bylo rozhodnuto zavolat studenta a dát mu šest minut, během kterých by měl ve slovních odpovědích prokázat alespoň minimální obeznámenost se základními principy fyziky.
Student seděl tiše pět minut, čelo zamračené přemýšlením. Arbitr mu připomněl, že čas už uplynul, a student na to odpověděl, že má několik velmi závažných odpovědí, ale nemůže se rozhodnout, kterou použít. Když mu bylo doporučeno, aby si pospíšil, student odpověděl: "Zaprvé můžete vzít barometr na střechu mrakodrapu, hodit ho přes okraj dolů a měřit čas, než barometr dopadne na zem. Výšku budovy lze spočítat podle vzorce H = 0,5g × t2. Pro barometr to ale bude smůla. Nebo, pokud svítí slunce, můžete změřit výšku barometru, pak ho postavit na zem a měřit délku jeho stínu. Pak změříte délku stínu mrakodrapu a potom je jednoduchou záležitostí pomocí poměrné aritmetiky spočítat výšku mrakodrapu. Pokud byste ovšem chtěli být vysoce vědečtí, mohli byste upevnit krátký kus provázku k barometru a zhoupnout jím jako kyvadlem, nejdřív na zemi a pak na střeše mrakodrapu. Výška se vypočítá z rozdílu v hodnotách tíhového zrychlení g ve vzorci f = (2π)-1√(m × g × r / J). Nebo jestli má mrakodrap venku únikové schodiště, bylo by jednodušší vyjít nahoru a označovat celou výšku budovy pomocí délky barometru a pak to sečíst. Kdybyste ale chtěli být jenom nudní a ortodoxní, pak byste mohli použít barometr k měření tlaku vzduchu nejdřív na střeše mrakodrapu a pak u země, potom převést rozdíl tlaků v milibarech na stopy, a dostali byste tak výšku budovy. Protože jsme ale trvale nabádáni, abychom uplatňovali nezávislé myšlení a používali vědecké metody, bylo by nepochybně nejlepší zaklepat na domovníkovy dveře a říct mu: 'Kdybyste chtěl pěkný nový barometr, dal bych vám tenhle, když mi sdělíte výšku tohoto mrakodrapu'."
Zobrazit s podobnými Štítky: Fyzika, Historky
Večer šel domů - samozřejmě na starou adresu v Cambridge. Když se tam dostal, vzpomněl si, že se přestěhovali, že nemá ponětí kam a že papír s novou adresou je dávno pryč. Pak ho osvítilo. Uviděl na ulici dívku a rozhodl se jí zeptat, kam se přestěhovali: "Ahoj, možná mě znáš. Jsem Norbert Wiener, právě jsme se přestěhovali. Nevěděla bys náhodou kam?" Dívka odpověděla: "Jasně, tati. Máma věděla, že to zapomeneš."
Zobrazit Štítky: Počítače a informatika, Historky
Zobrazit s podobnými Štítky: Historky
Asi za šest týdnů v sobotu v osm ráno probudil profesor Neyman Dantziga a jeho ženu hlasitým boucháním na dveře jejich bytu. Rozespalý Dantzig otevřel dveře a Neyman vtrhl dovnitř s nějakými papíry v ruce a nadšeně zvolal: "Právě jsem dokončil předmluvu k jedné z vašich prací. Přečtěte si to, ať to můžu odeslat k vydání." "O čem to mluvíte," nechápal Dantzig. "Ty problémy na tabuli nebyly domácí úloha. Byly to dva dosud neřešitelné problémy statistiky!"
Donald J. Albers: An Interview with George. B. Dantzig - the Father of Linear Programming, Coll. Math. J. 17, září 1986
Paul Kirkpatrick: A Random Walk in Science, 1973
Tři rybáři rybařili na osamělém ostrově. Ryby braly jako divé a rybáři byli tak zabráni do práce, že si ani nevšimli, že se už setmělo a mají naloveno obrovskou hromadu ryb. Rozhodli se tedy, že přenocují na ostrově. Dva rybáři hned usnuli každý pod svým člunem, ale třetí ne a ne usnout, až se nakonec rozhodl odplout domů. Protože nechtěl druhé dva budit, rozdělil úlovek na tři části. Jedna ryba mu ale přebývala. Po chvíli přemýšlení ji hodil do vody, naložil svůj díl a odplul.
Uprostřed noci se probudil druhý rybář. Nevěděl, že první už odplul se svým dílem, a tak rozdělil zbylé ryby na tři části a zase mu jedna ryba přebývala. Tak ji hodil do vody, naložil svůj díl a odplul.
Nad ránem se probudil poslední rybář. Nevšiml si, že ostatní dva už odpluli, rozdělil zbylé ryby na tři části a taky mu jedna ryba přebývala. Hodil ji tedy do vody, naložil svůj díl a odplul.
Úkol zní: určete nejmenší možné množství ryb, které rybáři chytili.
Dirac se na chvíli zamyslel a pak řekl: ulovili -2 ryby. Když první rybář hodil přebytečnou rybu do vody, bylo tam -2 - 1 = -3 ryb. Vzal si svůj díl, -1 rybu, a tím pádem tam bylo -3 - (-1) = -2 ryb. Druzí dva rybáři prostě ten postup zopakovali.
V. Berezinsky: How a theoretical physicist works, Paths into the Unknown No. 2, 1968
V. Berezinsky: How a theoretical physicist works, Paths into the Unknown No. 2, 1968
Zobrazit s podobnými Štítky: Historky
Jednou přiletěl do Pasadeny dost unavený, ale protože byl voják, přednášel i tak. Konečně, měl s sebou materiály, které předtím použil na přednášce v Aachenu. Když se ale během přednášky díval na posluchače, měl neodbytný dojem, že vypadají víc nechápavě než jindy. A pak mu to došlo - celou dobu mluvil německy! Naštvaně zahřměl: "Měli jste mi to říct! Proč jste mi nic neřekli?" Nakonec se ozval jeden ze studentů: "Nezlobte se, pane profesore. Ať už mluvíte německy nebo anglicky, my toho pochopíme v obou případech asi tak stejně."